Vi går shejpingkurs på nätet hos Klickerklok. Det är ju Fanny och Thomas som har skrivit den braiga boken Shaping som alla hundtränare borde ha. NU håller de kurs som kretsar kring boken. Spännande med den kursformen, jag ska utvärdera och återkomma senare med vad jag tyckte. (Så här långt är allt bra, det är bara min tid som ska räcka till osv).

Det är hur som helst så att man lämnar in sina träningspass (efter att ha fått olika uppgifter att lösa, nya varannan vecka) på film med lite text till. Sedan får man coaching.

Jag vet att rätt många följer mig dvs Klickersmart på you tube och ni har ju fått stå ut med konstiga och kanske ointressanta filmer och det blir fler framöver så det går utmärkt att bara hoppa över dem :0). Men nu tänkte jag hur som helst lägga ut den senaste uppgiften vi fått, här, om nu någon skulle bli nyfiken på vad vi pysslar med.

Temat på den här veckans uppgift är: Stationsbeteende och rutiner för träningspasset.

Så här redovisade jag mina första filmer på temat:

Jag har gjort tre filmer på sammanlagt en minut.
Pass 1: MÅL:
Totte ska var helt tyst under träningen, trots att jag byter mellan hundarna (vilket han tycker är svårt).

Planering:
Jag ska belöna Totte väldigt mycket för att han ligger tyst i korgen, hög belöningfrekvens, kanske var 10:e sekund eller mer i början. Jag ska ha ganska hög aktivitetsnivå på honom när han är ute på golvet och tränar med mig och ganska hög på Tassla när hon är ute och Totte bara får titta på.

Filmen på det passet:
http://youtu.be/eZS2abN5C8E

Utvärdering:
Totte klarar det första bytet bra – från honom till Tassla. När jag sedan tar ut Tassla igen efter att först ha skickat in henne i buren igen, så börjar han låta. Jag skulle ha belönat honom omedelbart när hon kom ut från buren för jag vet att det är en svår ”skarv” för honom (när jag startat upp träningen med Tassla).
Jag är dock SUPERNÖJD med Tottes tystnad under resten av träningspassen, den blir bara bättre och bättre! Vilket bevisar att om jag bara tränar detta (att båda är med och att jag kan växla mellan dem) målmedvetet och väl så kan han vara tyst. Bifynd: Tassla kan inte ”buren” –kommandot tillräckligt bra.

Pass 2: MÅL:
Tassla ska klara av att lyssna på mig och göra annat trots att godis ligger på golvet (svååååårt tycker Trasslet).

Planering:
Jag börjar med en godisbit vid mina fötter och att hon bara ska springa ut och in ur buren. Sedan kan jag försvåra utifrån det (ge andra kommandon osv).

Filmen:
http://youtu.be/EnhB-vRokq0

Utvärdering:
HAHA! Hon är ju sjukt snabb! Kanske skulle jag ha lagt godisbiten längre bort från mig (mer bakom). Jag ska nog backa till att bara låta henne leka samtidigt som jag lägger och slänger godis omkring oss (hon ska fortsätta leka) så hon först klarar det och är med på den här leken. Hon klarade inte av att sätta sig förrän efter flera dubbelkommandon, för hon var så störd.

Pass 3: MÅL:
Jag ska droppa godis medan de ligger på sina stationer.

Planering: Börja lite längre ifrån och sedan gå nära, nära.

Film: http://youtu.be/utm8ZyUMWg4

Utvärdering:
Lätt som en plätt, det här måste jag göra svårare. Kasta godiset tex. Jag bytte därför lite fokus mitt i passet och tog ut Trasslet för att se om hon klarade av att komma ut och gå förbi godisbiten och även gå in igen. (Det är bara med en repetition på filmen för då hade den blivit för lång). Det tyckte hon var ursvårt.